- je velmi důležitá a asi nejvíce namáhaná součást kola, proto dobře vybírejte a věnujte mu dostatečnou péči.
Kdy řetěz vyměnit?
Je velmi těžké odhadnout bez předchozích osobních zkušeností kolik kilometrů řetěz vydrží, je to závislé na mnoha faktorech. Jakým stylem, v jakém terénu, jakým způsobem řadíte, jaká je údržba, v jakém počasí se jezdí. Zda byl použit řetěz na novou kazetu a převodníky atd...
Výdrž je obecně od 1000-3000km, pořádný rafan můžete zničit řetěz i do 800km tak pozor :-)
Doporučujeme přeměřit už kolem 600-800km a podle naměřených hodnot odhadnout kdy provést další měření a jak dlouho by mohl ještě vydržet.
Měřit lze jednoduše měrkou na řetez, kterou zasunete do řetězu a podle údajů zkontrolujete stav, je více typů měrek s různou metodou měření.
Posuvným měřidlem které můžete mít doma v dílně. Na "posuvce" si nastavíte hodnotu 132mm a vsunete do řetězu poté lehce roztáhnete, přečtete hodnotu. Dávejte pozor aby jste měřili uprostřed článků řetězu. Proveďte na 2-3 místech pro přesnější údaje.
- 132,2 mm +- nový řetěz.
- 132,6-8 mm je dobré řetěz vyměnit.
- 132,8-9 mm okamžitě řetěz vyměnit, většinou ještě nepřeskakuje nový řetěz na staré kazetě.
- 132,9 < většinou je pozdě a je třeba měnit i kazetu nebo vícekolečko, nový řetěz bude v záběru pravděpodobně přeskakovat.
- 134 < už bývají poškozené převodníky na klikách a v záběru se řetěz jakoby lepí na převodník.
- 138,4 < je už opravdu extrém a u nás naměřený rekord, tady už není opravdu co zachraňovat :-).
. Na servisu slyšíme poměrně často, řetěz je dobrý! Měnili jste ho loni na jaře a jezdím na tom jenom do práce každý den asi 20km, za týden je to 100, za měsíc 400 a za 6 měsíců 2400km a to už z pravidla bývá pozdě.
Čím větší bude opotřebavané ozubení koleček kazety a převodníků tím rychleji se nový řetěz opotřebuje!
Jak vybrat řetěz
- Je potřeba vědět kolika rychlostní systém na kole máte. A tím začít výběr, bere se kazeta nebo vícekolečko vzadu a v některých případech kolik převodníků je na klice. Řetězy se liší šířkou článků, náběhů a nemusí být kompatibilní. Stejné šírky jsou u 5-8 rychlostního řazení, u 1,9,10,11 a 12 rychlostních sad se liší, teoreticky mohou fungovat ale při řazení mohou dělat potíže nebo můžu dojít k roztržení, poškození dalších komponent kola nebo zranění.
- Na jaký typ kola bude požitý?. U většiny výrobců jsou stejné jak na MTB tak silniční nebo crossová,trekingová či městská kola. Ale existují vyjímky které jsou určené výhradně na konkrétní typ kola. např
- MTB, crossová a další - nejběžnější řetězy většinou schodné s níže uvedenými můžou se lišit v případě 1x11,12 rychlostních sad.
- E-bike kola - je dobré hledat řetězy k tomu určené jelikož musí snášet větší zátěž a rychleji se opotřebují. V případě středového motoru to může být klidně o 1/3.
- Silniční kola - může být specálně navržen pro specifické podmínky, nižší hmotnost atd.. U Shimano 10s se např lišil na 2 nebo 3 převodník.
- BMX, Městská kola, dětská kola - zde se používá většinou jednorychlostní řetěz který nemá náběhy, je širší.
- Jakou značku? Výrobců je mnoho a řetězy jsou mezi sebou, v rychlostních řadách, většinou kompatibilní. Mohou se ale rapidně lišit kvalitou, výdrží přesností řazení atd... Doporučuje se dodržovat řadu komponent a výrobce jelikož jsou tyto díly na sebe navzřeny a měli by fungovat nejlépe, není to ale vždy pravda hlavně co se výdrže týká. SRAM, Connex, KMC většinou vydrží delší dobu.
- Jakou řadu? Je dobré vybírat řetěz z podobné třídy jako jsou ostatní komponenty. Drahý řetěz nejspíš vydrží delší dobu ale bývá větší opotřebovávají ostatních komponent.
- Počet článků? Na většinu kol postačuje 114 nebo 112 článků a někdy je třeba řetěz ještě zkrátit na přesnou délku. Je to závislé na stavbě, velikosti rámů nebo u elektrokol tam se dost často používají delší řetězy než 116 článků.
- Povrchová úprava? levnější řetězy nemají moc dobrou povrchovou úpravu a většinou dříve chytají povrchovou korozi, rychleji se opotřebovávají, zůstává na nich více nečistot a pak i hůře řadí.
- Typ spojení?
- Lámací čep - zaváděcí čep používaný značkou Shimano u balených řetězů. Musíte nanýtova a pak ulomit, vcelku bezpečné spojení.
- Čep pro pneu nýtovačku - u levnějších nebo EOM řetězů. Pro začátečníky rozhodně nedoporučujeme, případně rovnou nahradit vhodnou rychlospojkou. Při špatném snýtování hrozí tvrdý článek kdy pak řetěz přeskakuje, roztržení a následné poškození dalších komponent nebo zranění.
- Rychlospojka - používá již většina výrobců, nejbezpečnější spojení, dá se rozebrat a znovu spojit. Doporučujeme.
Jak vyměnit řetěz
Pokud s tím nemáte zkušenosti je lepši tuto práci svěřit cykloservisu, většinou je to na počkání a cena výměny se pohybuje mezi 50 - 100 kč.
- Budete potřebovat - nový řetěz, nýtovačku na řetěz, případně kleště na rychlospojky, ty nejsou podmínkou ale dost ulehčí práci. Dále pak nějaký čistič, hadr a neuškodí rukavice.
- Seznam te se - podívejte se kudy řetěz prochází, hlavně v kladkách přehazovačky a nad vodítkem ramínka, zde se stává častá chyba!
- Sundejte starý řetěz, roznýtováním kdekoli nebo rozpojením rychlospojky pomocí kleští.
- Očistěte kazetu, kladky přehazovačky, převodníky od nečistot, usazeného maziva. Existují na to různé čističe, kartáče které Vám výrazně ulehčí práci.
- Zkrácení řetězu - řetězy se prodávají v různých délkách a ten je třeba nakrátit. Jak určit správnou délku? Na to je více metod ...
- Položte oba řetězy na čístou rovnou plochu vedle sebe a změřte podle starého ten bude na stejný počet článků o něco delší. A naměřte kolik článku bude třeba oddělit.
- Protáhněte správně nový řetěz kladkama přehazovačky a přesmykačem pokud je. Dejte řetěz na nejmenší převodník a nejmenší kolečko kazety. Zkontrolujte zda není předpětí přehazovačky dotažené na plno, případně povolte.Uchopte oba konce řetězu a táhněte k sobě do stavu kdy se začne přehazovačka lehce napínat. Řetěz by neměl drhnout o horní kladku přehazovačky! A naměřte kolik článku bude třeba oddělit.
Pozor u komponentu SRAM je nutné nakrátit velmi přesně, když bude řetěz dlouhý bude v extrémním křížení viset nebo naopak můžete poškodit přehazoačku či utrhnou patku rámu!
Než začnete krátit zkontrolujte zda použijete spojku nebo čep! Aby Vám na sebe pasovaly konce řetězu. A použijte nýtovačku a protáhněte řetěz pokud jste již neučinili při měření. POZOR! Některé řetězy jsou stranové v takovém případě se dává nápisy ven.
Nýtování řetězu
Správné spojení je velice důležité, může dojít k poškození kola nebo zranění!
Je dobré řetěz schodit z převodníku aby se uvolnil v místě spojování, nebo zavěsit na háček v případě použití rychlospojky není nutné. Jednodušší manipulace a spolehlivější spojení.
- Čepy - zaveďte čep nebo je už částečně zavedený a zanýtujte pokud je tlak při nýtování velký zkontrolujte zda prochází správně případně pohýbejte řetězem aby si čep sedl. Ulomte kleštěmi vyčnívající kus lámacího čepu. Vyzkoušejte zda je článek pohyblivý a jak se podařilo čep zanýtovat, stejnoměrně z obou stran. Případně zkuste rozhýbat, pokud nepůjde použijte rychlospojku. Článek nesmí být nijak vyboulený jinak se řetěz v záběru rozpojí.
- Spojka - zasuňte části spojky většinou jsou dvě stejné proti sobě, opatrně do sebe zasuňte a roztáhněte případně použijte kleště na rychlospojky, jde to i vhodnými kleštěmi. Zkontrolujte jak se článek hýbe.
Nasaďte řetěz na převodník, zkontrolujte zda správně prochází kladkami přehazovačky při otáčení nikde nedrhne a nepřeskakuje hlavne ve spoji. Na nemenším pastorku a nejmenším převodníků by měla být přehazovačka lehce naplá a neměl by řetěz drhnou o horní kladku přehazovačky ani volně viset. Případně jde lehce dopnout předpětím přehazovačky. Opatrně zkuste zařadit největší převodník a největší pastorek na kazetě. Mělo by jít lehce zařadit, pokud se přehazovačku už extrémně napíná až láme je řetěz krátký! A můžete kolo poškodit!
Pokud je vše v pořádku máte hotovo, snad to stálo za tu ušetřenou 50-100 korunu :-)
Jak udržovat řetěz
Pokud budete udržbě řetězu věnovat dostatečnou péči prodloužíte jeho řivotnost a řazení bude přesnější.
- Čistý - řetěz by měl být pokud možno čistý, zbavený přebytečné mastnoty a nečistot. Můžete použít štěteček nebo nějaký kartáč vhodný čistič a řetěz vyčistit přímo na kole. Existují také pračky na řetěz které nasadíte na řetěz a pomocí odmašťovače jednoduše vyčistíte. Pokud máte řetěz spojen rychlospojkou jde rozpojit, sundat z kola a pomocí kartáče, štětečku a přípravku očistit. Používajte pokud možno ekologicky odbouratelné čističe. Nezapomeňte odstranit nečistoty a přebytečnou mastnotu z převodníku, kazety a kldaek přehazovačky. Otřete hadrem, nechte řetěz vysušit a pak nezapomeňte namazat.
- Namazaný - řetěz by měl být namazaný vhodným mazivem určeným na řetězy. Nižší opotřebení, výrazně lepší, tišší chod a ochrana proti korozi.
Je spousta druhů olejů a je třeba volit podle podmínek ve kterých jezdite nejčastiji nebo mazat podle aktuálních podmínek.
do mokra - větší a delší odolnost ve vlhkém prostředí a odolnost proti nečistotám, nevýhoda je že za sucha více lepí prach. Spíš pro MTB nebo období jaro, podzim, zima.
do sucha - horší odolnost a kratší ochrana ve vlhkém prostředí, za sucha podstatně lépe odolává prachu a následném nabalování na řetěz. Spíš pro silniční kola nebo letní období.
universální - střední cesta, pro cyklisty kteří nechtějí řešit podmínky. Rekreační jezdci, městská kola atd...
Oleje na vaření nebo vyhlášené WD40 není úplně vhodné.
Nanášejte přiměřené množstvé oleje jen na řetěz! Ostatní komponenty mastné jak sardinky v oleji jsou spíš na škodu, ulpívá na nich více nečistot, rychleji se zanášejí, olej se může dostávat na brdový kotouč atd... Mazače milují v každém cykloservisu :-)
Oleje na řetěz se prodávají většinou belené ve spreji nebo kapátku.
Sprej je určitě pohodlnější, rychlejší ale dávejte pozor aby jste nenasříkali olej na místa kam nepatří, třeba kotouče brzd. Olej se dostane na brzdové destičky a ty znehodnotí.
Kapátkem nanesete olej přímo na řetěz. Menší spotřeba než spreje a nepotřísníte místa která nechcete. Doporučujeme.
Olej nechte pár minut vzlínat a přebytek setřete hadrem.
Používejte spíš menší množství oleje ale častěji. Jak často mazat? Idálně je dobré zkontrolovat před jízdou zda je řetěz mastný nebo suchý. Pokud jezdíte více, mělo by stačit několikrát týdně, jestli rekreačně tak i jednou měsíčně záleží však na podmínkách ve kterých se jezdí.