Načítání změn...
  • Doprava zdarma nad 3000 Kč
  • Cykloservis
  • Rychlé vyřízení objednávky

Jak vybrat správnou pumpu

Je potřeba si uvědomit, pro jaký účel bude hustilka používaná nejčastěji a podle toho vybírat. Neexistuje universální pumpa, která splní všechny požadavky.

  • Foukání kola? Silniční, horské, fat bike? Každé potřebuje jiný tlak a objem vzduchu.
  • Venku nebo doma? Dílenskou nebo malou pumpu do batohu ? Vše má své výhody a nevýhody.
  • Tlumič, vidlici, sedlovku ? Potřebujete malý objem vzduchu s přesností nahuštění velmi vysokého tlaku, speciální pumpy.
  • Máte bezdušové pláště? Potřebujete dostat rychle velký objem vzduchu do pláště, aby se rychle usadil.

Čím bude větší průměr těla pumpy  (nižší max.tlak), tím rychleji nafoukáte kolo. Bude to fyzicky náročnější, ale třeba u silničního kola nedocílíte potřebný tlak.Naopak pumpy s úzkým, většinou delším tělem zase dokáží nafoukat vysoký tlak, ale horské kolo budete foukat zbytečně dlouho, protože tlačí malý objem vzduchu. 

Potřebný rozsah tlaků většinou zjistíte na boku pláště či galusky. Liší se dle provedení pláště, šířky pláště, použití. Je většinou uváděn v jednotkách psi nebo bar.

orientační tabulka bar psi
horské kolo 2,3 - 2,8 35 - 50
trekingové/crossové kolo 3,5 - 5 50 - 80
silniční kolo 7 - 8 100 - 120
galusky 10 - 15  150 - 200
vidlice / tlumiče 3,5 - 24 50 - 350

 

Je dobré kontrolovat tlaky a držet se v doporučených mezích výrobce. Zohlednit povrch, ve kterém se pohybujete a také váhu jezdce.

  • nízký tlak - větší valivý odpor, hrozí riziko proražení duše, větší opotřebení pláště, "lepší kontakt s povrchem" větší komfort ...
  • vysoký tlak - menší valivý odpor, hrozí prasknutí duše při vyšších teplotách, větší opotřebení pláště, menší komfort, vibrace v určité rychlosti od pláště s hrubým vzorkem, menší grip na kluzkém povrchu ...

Při výběru pumpy podle tlaku je dobré zvolit pumpu, která zvládne tak o 1/4 více než budete potřebovat. Čím více se budete blížit k maximu, který by měla pumpa zvládnout, tím fyzicky náročnější to bude. Mnohdy se člověk na uváděné maximum ani nedokáže dostat.

Jaký máte ventilek na kole ?

Podstatná věc pro výběr, ale naprostá většina pump zvládá AV, FV a "DV" ventily

  • FV - Galuskový ventilek běžně používaný, před foukáním musíte povolit horní matičku a promáčknout. Pozor aby jste neohli nebo neulomili při foukání tyčinku s horní matičkou, pak může začít unikat.
  • AV - Autoventil běžně používaný, pokud uniká je třeba dotáhnout, nebo vyměnit vnitřní vložku.
  • DV - Velo ventil už je prakticky na ústupu. Starší typ s gumičkou na ventilku  pokud uniká, je třeba vyměnit gumičku,  nebo celou vložku. Při foukání modernějšími pumpami doporučujeme používat hadičku nebo redukci. Může se poškodit těsnící guma v hlavě pumpy.
  • RE - Italský prakticky nepotkáte, lze foukat běžnou galuskovou pumpou

Koncovky/hlavy pump

  • Duální - kde jsou oba průměry a přepínají se automaticky, rychlé, jednoduché, na většině dílenských pump
  • Jednoduchá - složitější při rychlé změně na jiný typ ventilku, je třeba nastavit/přeskládat koncovku, většinou na malých pumpách
  • Automatická - jedna postupně se zužující díra, rychle jednoduché

Jakou tedy zvolit pumpu? Doporučujeme mít všechny.

  • Doma - dílenskou/nožní na běžné foukání. Vždy docílíte rychle a jednoduše požadovaný a přesný tlak.
  • Na cestu - vhodnou minipumpu, která slouží především v nouzi při defektu. Málokdy se vám podaří nafoukat potřebný tlak.
  • Na vidlici - není nutností, ale je výhodou pokud máte kolo se vzduchovým odpružením, v případě celoodpruženého kola doporučujeme vozit sebou.

Manometr? Určitě doporučujeme, pokud je ta možnost.

  • Na dílenských -  bývá většinou součástí analogový, nebo digitální manometr, je to v podstatě nutnost.
  • Na minipumpách - se občas vyskytuje, ale tady to není podmínkou, protože většinou stejně nedocílíte potřebný tlak.
  • Na vidlice - je  manometr vždy.

Materiál? Doporučujeme kovové nebo hliníkové tělo.

  • Plast nebo plastový kompozit - na levnějších pumpách většinou s nižším max. tlakem, spíš pro hobby použití.
  • Ocelové - většinou střední třída na dílenských pumpách.
  • Hliníkové - propracované pumpy spíš dražší kategorie. Většinou se používá kvůli hmotnosti i na minipumpách.
  • Carbon - velmi nízká hmotnost, pevnost. Vyskytuje se na prémiových minipumpách.

Malé kompaktní, s nízkou hmotností, ideální na cestu nebo do terénu. Jednoduše zabalíte do batohu, nebo jsou vybaveny držákem na rám, pod košík. Pozor ale pokud bude vystavená nečistotám, nemusí dobře fungovat, až jí budete potřebovat.

Neudělejte chybu, že zvolíte na hroské 29" kolo pumpu, co nejmenších rozměrů kvůli hmotnost/velikosti. Nevyplatí se to pak při velmi dlouhém náročném foukání :-)

Na silniční kolo se vyplatí menší pumpička s tenkým dlouhým tělem, aby jste dosáhli co možná nejvyššího tlaku, který budete potřebovat.

Mini pumpy mají různá provedení a vychytávky

  • jednoduché jednopístové tělo - levné pumpy, pro nenáročné uživatele, nafoukají v nouzi kolo.
  • teleskopické - rychleji nafoukáte tlak, případně pak zamčením jednoho pístu umíte dofoukat větší tlak na úkor objemu.
  • s přepínáním objem/tlak - nejprve zvolíte ovladačem nafoukání objemu a když už to více nejde, přepnete a foukáte do tlaku.
  • se sklopnou rukojetí - pro větší sílu a komfort při foukání.
  • s výsuvnou hadičkou - pro větší komfort a výrazné snížení možnosti ulomení, nebo poškození ventilu

Úplně nedoporučujeme pro použití v domácnosti, většinou nedocílíte potřebného tlaku, foukání je fyzicky a časově náročnější.

Malé, skladné, rychle dokážou nafoukat kolo do dostatečného tlaku. Ideální pro závody, silniční kola nebo cyklisty, kterým se nechce nebo nemůžou foukat ručně. Nevýhodou je, že se bombičky musí dokupovat a jsou většinou na jedno použití.

Pumpy bývají různých provedení:

  • kombinované s mini pumpou
  • s ventilem, kdy umíte řídit nafouknutí
  • různá minimalistické provedení, pro co nejniží hmotnost a objem
  • se závitovou nebo bezzávitovou bombičkou
  • lze dokoupit i různé gramáže bombiček, běžná je 16g

Dílenská "auto", nožní, samostatně stojící pumpa by měla být v každé domácnosti, kde je kolo. Největší výhodou je rychlé, méně pracné nahuštění do potřebného tlaku. Nevýhodou jsou však větší rozměry.

Většina pump je osazena analogovým nebo digitální manometrem pro kontrolu tlaku, což by měla být u takového typu pumpy podmínka. Foukací hlava bývá dvojitá pro použití obou druhů ventilu FV, AV, dá se foukat i starší DV Velo ventil, ale moc to nedoporučujeme. Ideální je použítí hadičky, hlava vydrží delší dobu. 

Zvolte tak o 1/4 větší tlak, než budete potřebovat, aby to pumpa zvládla. Je dost fyzicky náročné, dostat se na maximální tlak pumpy. Pokud budete používat pumpu často, vyberte si spíš ocelové nebo hliníkové tělo. 

Speciální pumpy pro foukání vzduchových vidlic, tlumičů, sedlovek atd... Některé pumpy dokážou nafoukat tlak až do 42 bar / 600 psi, jsou velmi přesné a tlačí strašně malý objem vzduchu, proto nejsou určeny k foukání kol. Jsou vybaveny přesným manometrem a odpouštěcím ventilem. Je dobré si vybrat nebo nechat doporučit ověřený ventil na hadičce. Né všechny ventily fungují dobře. Než hadici odpojíte od ventilu tlumiče/vidlice, může utéct větší množství vzduchu a pak je tlak nepřesný.

Část vzduchu unikne vždy a to z pumpy a hadice. Po znovu připojení pumpy k ventilku tlumiče/vidlice se pumpa nafoukne a tím se sníží i tlak v systému ! 

Nefoukejte tlumiče/vidlice obyčejnou pumpou, kompresorem apod.. Nesnažte se bez pumpy po ruce, odpustit tlak rukou. Ve vzduchové komoře je velmi malý objem vzduchu. Pod velkým tlakem nedocílíte nikdy přesné hodnoty, nebo tlumící jednotku úplně vypustíte.

Pokud vlastníte celoodpružené kolo je dobré tuto pumpu mít ve výbavě a na delší výlety vozit v batohu s sebou.

 

Doufáme, že Vám článek s výběrem pomohl a už stačí jen vybrat tu správnou pumpu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011-2024 © BEVAMA SPORT s.r.o,
Kategorie
Nahoru
Profil
Košík