Je potřeba si uvědomit, pro jaký účel bude hustilka používaná nejčastěji a podle toho vybírat. Neexistuje universální pumpa, která splní všechny požadavky.
Čím bude větší průměr těla pumpy (nižší max.tlak), tím rychleji nafoukáte kolo. Bude to fyzicky náročnější, ale třeba u silničního kola nedocílíte potřebný tlak.Naopak pumpy s úzkým, většinou delším tělem zase dokáží nafoukat vysoký tlak, ale horské kolo budete foukat zbytečně dlouho, protože tlačí malý objem vzduchu.
Potřebný rozsah tlaků většinou zjistíte na boku pláště či galusky. Liší se dle provedení pláště, šířky pláště, použití. Je většinou uváděn v jednotkách psi nebo bar.
orientační tabulka | bar | psi |
horské kolo | 2,3 - 2,8 | 35 - 50 |
trekingové/crossové kolo | 3,5 - 5 | 50 - 80 |
silniční kolo | 7 - 8 | 100 - 120 |
galusky | 10 - 15 | 150 - 200 |
vidlice / tlumiče | 3,5 - 24 | 50 - 350 |
Je dobré kontrolovat tlaky a držet se v doporučených mezích výrobce. Zohlednit povrch, ve kterém se pohybujete a také váhu jezdce.
Při výběru pumpy podle tlaku je dobré zvolit pumpu, která zvládne tak o 1/4 více než budete potřebovat. Čím více se budete blížit k maximu, který by měla pumpa zvládnout, tím fyzicky náročnější to bude. Mnohdy se člověk na uváděné maximum ani nedokáže dostat.
Jaký máte ventilek na kole ?
Podstatná věc pro výběr, ale naprostá většina pump zvládá AV, FV a "DV" ventily
Koncovky/hlavy pump
Jakou tedy zvolit pumpu? Doporučujeme mít všechny.
Manometr? Určitě doporučujeme, pokud je ta možnost.
Materiál? Doporučujeme kovové nebo hliníkové tělo.
Malé kompaktní, s nízkou hmotností, ideální na cestu nebo do terénu. Jednoduše zabalíte do batohu, nebo jsou vybaveny držákem na rám, pod košík. Pozor ale pokud bude vystavená nečistotám, nemusí dobře fungovat, až jí budete potřebovat.
Neudělejte chybu, že zvolíte na hroské 29" kolo pumpu, co nejmenších rozměrů kvůli hmotnost/velikosti. Nevyplatí se to pak při velmi dlouhém náročném foukání :-)
Na silniční kolo se vyplatí menší pumpička s tenkým dlouhým tělem, aby jste dosáhli co možná nejvyššího tlaku, který budete potřebovat.
Mini pumpy mají různá provedení a vychytávky
Úplně nedoporučujeme pro použití v domácnosti, většinou nedocílíte potřebného tlaku, foukání je fyzicky a časově náročnější.
Malé, skladné, rychle dokážou nafoukat kolo do dostatečného tlaku. Ideální pro závody, silniční kola nebo cyklisty, kterým se nechce nebo nemůžou foukat ručně. Nevýhodou je, že se bombičky musí dokupovat a jsou většinou na jedno použití.
Pumpy bývají různých provedení:
Dílenská "auto", nožní, samostatně stojící pumpa by měla být v každé domácnosti, kde je kolo. Největší výhodou je rychlé, méně pracné nahuštění do potřebného tlaku. Nevýhodou jsou však větší rozměry.
Většina pump je osazena analogovým nebo digitální manometrem pro kontrolu tlaku, což by měla být u takového typu pumpy podmínka. Foukací hlava bývá dvojitá pro použití obou druhů ventilu FV, AV, dá se foukat i starší DV Velo ventil, ale moc to nedoporučujeme. Ideální je použítí hadičky, hlava vydrží delší dobu.
Zvolte tak o 1/4 větší tlak, než budete potřebovat, aby to pumpa zvládla. Je dost fyzicky náročné, dostat se na maximální tlak pumpy. Pokud budete používat pumpu často, vyberte si spíš ocelové nebo hliníkové tělo.
Speciální pumpy pro foukání vzduchových vidlic, tlumičů, sedlovek atd... Některé pumpy dokážou nafoukat tlak až do 42 bar / 600 psi, jsou velmi přesné a tlačí strašně malý objem vzduchu, proto nejsou určeny k foukání kol. Jsou vybaveny přesným manometrem a odpouštěcím ventilem. Je dobré si vybrat nebo nechat doporučit ověřený ventil na hadičce. Né všechny ventily fungují dobře. Než hadici odpojíte od ventilu tlumiče/vidlice, může utéct větší množství vzduchu a pak je tlak nepřesný.
Část vzduchu unikne vždy a to z pumpy a hadice. Po znovu připojení pumpy k ventilku tlumiče/vidlice se pumpa nafoukne a tím se sníží i tlak v systému !
Nefoukejte tlumiče/vidlice obyčejnou pumpou, kompresorem apod.. Nesnažte se bez pumpy po ruce, odpustit tlak rukou. Ve vzduchové komoře je velmi malý objem vzduchu. Pod velkým tlakem nedocílíte nikdy přesné hodnoty, nebo tlumící jednotku úplně vypustíte.
Pokud vlastníte celoodpružené kolo je dobré tuto pumpu mít ve výbavě a na delší výlety vozit v batohu s sebou.
Doufáme, že Vám článek s výběrem pomohl a už stačí jen vybrat tu správnou pumpu.