Hlavové složení, řízení atd... Sada misek, ložisek a redukčních kroužků, spojuje vidlici s rámem kola a zajištuje lehké otáčení řídítky.
Postupem času výrobci kol používali různé typy montáže do rámu, průměry misek nebo ložisek, sloupku vidlice případně i kombinace. Dnes může být složitější se při výběru nového hlavového složení orientovat. V kategorii Hlavové složení jsme vytvořili filt podle kterého by jste se měli postupnými kroky dostat ke správné variantě hlavového složení.
Různí výrobci rámů/kol používají různé typy hlavových složení, různé rozměry otvorů pro misky/ložiska, toto je třeba sjednostit se sloupkem vidlice a vše se postupem času mění.
Ideálně před koupí rozebrat hlavové složení, vylisovat misky, vyjmout ložiska a přesně změřit. Např spodní miska u semiintegrovaného tappered hlavového složení může mít 55 nebo 56mm. Ložisko u integrovaného složení jiný úhel úkosu, výšku atd....
Pokud víte vnitřní rozměr hlavové trubky rámu, zadejte postupně do filtru v kategorii Hlavové složení a vyberte případně sloupek vidlice. Vnitřní průměr trubky rámu se většinou schoduje jen s jedním montážním typem hlavového složení.
Možno také vybrat podle typu Hlavového složení
Následně už lze vybírat podle kvality provedení ložisek, misek, barev nebo osobních preferencí.
Hlavové složení je poměrně hodně namáhanou součástí jízdního kola a je třeba věnovat pozornost údržbě a seřízení. Špatně seřízené hlavové složení může výrazně zkrátit jeho životnost.
Montáž hlavového složení
Není nijak náročnou záležitostí ale s velkou pravděpodobností bude zapotřebí lis na hlavová složení. Neodbornou montáží při lisování můžete poškodit rám kola, případně nové hlavové složení. Proto doporučujeme práci svěřit spíš vybavenému cykloservisu.
Při seřizování vůle nebo srovnání řídítek, povolte boční šrouby na představci, dotahujte velmi opatrně přes horní víčko, je třeba najít kompromis kdy zmizí vůle v ložiscích aniž by šlo cítit odpor nebo dráha kuliček při zatáčení.
Pokud už nejde více dotahovat a vůle je stále patrná zkontrolujte zda není málo podložek mezi hlavovým složením a představcem, sloupek vidlice se už může opírat o víčko ježka řízení. Pak buď zkraťte sloupek vidlice nebo přidejte další podložku. Pozor, uvnitř představce pod víčkem by neměla jit vidět díra do přestavce kolem sloupku vidlice, mohlo by dojít ke zborcení stěny sloupku vidlice.
U závitových vidlcic se vůle seřizuje maticí a kontramaticí na hlavovém složení.
Vyvarujte se mytí tlakovou myčkou kolem hlavového složení, je sice navrženo proti pronikání vody ale není vodotěsné. Tlakem vody vyplavíte mazivo, voda zůstane uvnitř a komponenty začnou oxidovat, následně dojde k rychlejšímu opotřebení. Tlak vody také zanese jemné nečistoty mezi styčné plochy misek a po vysušení se může projevit ono lupání a praskání někde v kole.