Adaptér nebo redukce kotoučové brzdy je za potřebí pro montáž třmenu k vidlici nebo rámu kola. Při změně průměru brzdového kotouče. Kombinují se různé standardy uchycení třmenu brzdy / uchycení na rámu nebo vidlici kola / průměry kotoučů, je dobré věnovat pozornost správnému výběr.
V adaptérech brzd jsme vytvořili filtr kde postupnými kroky dojdete k potřebnému adaptéru, i když se v tom neorientujete. V článku si ověřte jaké montážní standardy máte na svých komponentech.
1. Budu potřebovat adaptér na přední nebo zadní brzdu ?
Jednotlivé redukce na přední a zadní brzdu bývají odlišné! Na vidlici bývá až na vyjímky příprava pro 160mm kotouč a na rámu pro 140mm kotouč. U redukce Post mount / Post mount je adaptér jednotný pro přední i zadní brzdu.
2. Jaký mám úchyt na vidlici nebo rámu kola?
- IS - International A Standard - dva otvory z boku vidlice nebo rámu s roztečí 51 mm, starší typ který je pomalu na ústupu. Na novějších kolech se ještě může vyskytovat v zadu. Bez adaptéru připraveno ve předu na 160mm kotouč, v zadu na 140mm kotouč. Používají se jiné adaptéry pro přední a zadní brzdu.
- PM - Post Mount - dva otvory se závitem ve výstupcích, přímo do vidlice nebo rámu s roztečí 74 mm. Aktuálně nejpouživanější standard. Bez adaptéru připraveno většinou na 160mm kotouče, může se lišit. Používají se stejné adaptéry pro přední a zadní brzdu.
- FM - Flat Mount - dva otvory přímo do vidlice se závitem rozteč 70 mm, do rámu průchozí bez závitu 34mm, ploché bez výstupu. Nejnovější systém používaný u silničních, CX, Gravel kol. Začíná se objevovat na zadních brzdách u novějších MTB. Bez adaptéru připraveno většinou na 140mm kotouče, u MTB 160mm, může se lišit. Používají se jiné adaptéry pro přední a zadní brzdu.
3. Jaký máte úchyt na třmenu brzdy ?
- IS - International A Standard - dva otvory na výstupcích s roztečí 51 mm. Třmen se nedal seřídit, musely se používat vymezovací podložky. Požívalo se u starších brzd dnes už se se v podstatě nevyrábí.
- PM - Post Mount - dva oválné otvory s roztečí 74 mm, ploché příruby na třmeni. Pro seřízení se na šroubech používají kyvné CPS podložky. Momentálně nejrozšířenější systém.
- FM - Flat Mount - dva otvory se závitem přímo do třmenu brzdy s roztečí 34mm. Na přední brzdu se pak používá společně s adaptérem z 34 mm na 70 mm rozteč. Dá se seřídit stranová vůle vůči kotouči.
4. Jak velký chci brzdový kotouč?
Zbývá zvolit jaký průměr kotouč budete používat. Nebo jaký přechod potřebujete, velikost adaptéru.